SAKRAMENT BIERZMOWANIA
Przez sakrament
chrztu zostaliśmy odrodzeni wewnętrznie, uświęceni, obmyci z grzechu pierworodnego.
Staliśmy się dziećmi Bożymi, zjednoczonymi z Chrystusem i Jego Mistycznym
Ciałem-Kościołem. Przez chrzest mamy udział w prorockiej, kapłańskiej i
pasterskiej funkcji Zbawiciela. Przez sakrament bierzmowania natomiast Chrystus
obdarza nas licznymi łaskami i powołuje do aktywnego budowania Kościoła.
1. Sakrament bierzmowania nazywa się także sakramentem
wylania Ducha Świętego
Zgromadzeni w
wieczerniku apostołowie otrzymali w darze obiecanego Ducha Świętego. Duch ten
napełnił ich odwagą, dlatego też z wielką gorliwością oddali się pracy
apostolskiej. Według Dziejów Apostolskich kiedy apostołowie
wkładali na ochrzczonych ręce, ci także otrzymywali Ducha Świętego (por. Dz 8,14-17). Podobnie dzieje się, gdy
ktoś przyjmuje sakrament bierzmowania: otrzymuje moc Ducha Świętego, pogłębia
się w nim życie Boże, naznaczony zostaje charakterem sakramentalnym, upodabnia
się jeszcze bardziej niż przez chrzest do Chrystusa Arcykapłana, Proroka i
Pasterza, aby w zjednoczeniu z Nim budować Kościół, Jego Mistyczne Ciało, i tym
samym rozszerzać królestwo Boże na ziemi.
Również w
sakramencie chrztu udzielany jest Duch Święty, który zamieszkuje w ochrzczonym
jak w świątyni, jednak oddziaływuje na niego nieco
inaczej niż w sakramencie bierzmowania. W pierwszym bowiem
sakramencie odradza On człowieka, usynawia, usprawiedliwia, oczyszcza z grzechu
pierworodnego oraz z grzechów osobistych, w drugim zaś, pogłębia łaski otrzymane
w sakramencie chrztu, np. łaskę uświęcającą,
wiarę, miłość, a także obdarza mocą, aby skutecznie budować Kościół przez
pracę apostolską.
2. Jakie znaczenie dla naszego zaangażowania się w
życie Kościoła ma Duch Święty udzielany w sakramencie bierzmowania? Dz 4,1-22
Udzielany nam
przez zmartwychwstałego Chrystusa w sakramencie bierzmowania Duch Święty, nie
tylko uświęca nas wewnętrznie, ale ponadto napełnia mocą, abyśmy - jak pierwsi
uczniowie Jezusa - działali apostolsko
w świecie, przyczyniając się do rozszerzania Kościoła. Apostołowie
Chrystusa, napełnieni Jego Duchem, z wielką odwagą głosili Ewangelię, nie zważając
na grożące im niebezpieczeństwa, więzienie, kary, chłostę, a nawet śmierć. Duch
Święty pomaga przezwyciężyć uczucie strachu i szerzyć z odwagą naukę Chrystusa.
Swej mocy udziela On nam w sakramencie chrztu, a przede wszystkim - w
sakramencie bierzmowania. Otrzymanej od Ducha Chrystusowego mocy nikt nie
powinien w sobie tłumić. Kiedy mamy wypełnić jakieś ważne zadanie, powinniśmy
prosić Ducha Świętego o pomoc, o siłę i odwagę.
3. Dlaczego sakrament bierzmowania przyjmuje się tylko
raz w życiu?
Nawet
jeśli ktoś przyjął sakrament
bierzmowania niegodnie, czyli w stanie grzechu śmiertelnego, nie udziela się mu
go po raz drugi, gdyż — podobnie jak chrzest i kapłaństwo — wyciska on na duszy
niezatarte znamię, nazywane charakterem sakramentalnym. Jest
więc ważnie przyjętym sakramentem. Przez ten charakter człowiek w
szczególny sposób uczestniczy w kapłańskiej, prorockiej i pasterskiej posłudze
Chrystusa, jednoczy się ze wspólnotą Kościoła, a równocześnie zobowiązany jest
do oddawania Bogu czci. Sakrament bierzmowania zobowiązuje wiernych do aktywnego
budowania Kościoła przez głoszenie Ewangelii oraz pracę apostolską, przez
udział w sakramentach, a szczególnie w Eucharystii. Sakrament bierzmowania,
przyjęty w stanie grzechu śmiertelnego, jest ważny, jednak nie powoduje wzrostu
łaski uświęcającej, czyli życia Bożego.
Przez sakrament
bierzmowania wierni jeszcze ściślej wiążą się z Kościołem, otrzymują szczególną
moc Ducha Świętego i zobowiązani są, jako świadkowie Chrystusa, do szerzenia
wiary zarówno słowem, jak i uczynkiem oraz do bronienia jej (por. KK 11).
Sakrament ten wiąże z Kościołem, ponieważ zespala i upodabnia do Chrystusa.
Wierzący, wcieleni i upodobnieni do Jezusa przez chrzest, bierzmowanie i
Eucharystię, zobowiązani są do rozszerzania i rozwijania Jego Ciała - Kościoła,
aby jak najprędzej doprowadzić je do pełni (por. DM 36). Bardzo duże znaczenie
dla zbawiania świata ma dawanie świadectwa swoim życiem. Wszyscy wyznawcy
Chrystusa, „gdziekolwiek się znajdują, są zobowiązani tak ukazywać świadectwem
słowa i przykładem życia nowego człowieka, przyobleczonego przez chrzest i
działanie Ducha Świętego, który umocnił ich w sakramencie bierzmowania, aby
inni widząc ich dobre czyny, chwalili Ojca i pełniej pojęli prawdziwy sens
życia ludzkiego i powszechną więź wspólnoty ludzkiej”.
Dary Ducha
Świętego podstawą optymizmu
Dary Ducha
Świętego przysposabiają władze duszy, uzdalniając je do przyjmowania natchnień
od Boga. Analiza poszczególnych darów Ducha Świętego uświadamia, że każdy z
nich z osobna i wszystkie razem mogą być uznane za jedno z podstawowych źródeł
chrześcijańskiego optymizmu. Za sprawą daru
rozumu człowiek osądza wszystko w świetle wiary. Ożywiony darem rozumu
człowiek ocenia sprawy tego świata tak, jak sam Bóg. Otrzymuje tym samym impuls
optymizmu, który chroni go przed popadnięciem w smutek i rozpacz wobec zła,
jakie dostrzega w świecie. Głębia tego optymizmu jest równocześnie dla
człowieka obroną przed nawet najmniejszą obrazą Boga. Z kolei pod wpływem daru rady człowiek odróżnia co należy czynić, a czego należy unikać. Duch Święty
za sprawą tego daru uzdalnia do przekazywania prawdy o Bogu tym, którzy jej
ciągle poszukują. Jest to zarazem impuls poczucia bezpieczeństwa i optymizmu,
który rodzi się w sercu człowieka pod wpływem pójścia za dobrą radą od Ducha
Świętego - powierzenia się całkowicie Bożej opiece. Dar umiejętności jest nadprzyrodzonym usposobieniem umysłu
do uchwycenia i przeniknięcia tajemnic wiary, głębokiego sensu zawartego w słowach
Chrystusa. Duch Święty pozwala dostrzegać Boga i czerpać radość z całego
stworzonego świata. Dar umiejętności kształtuje życie ludzkie według zamysłów Bożych,
a człowieka napełnia optymizmem w spojrzeniu w stronę czekającej go
przyszłości. Mądrość to z
kolei dar, poprzez który Duch Święty udziela człowiekowi pociechy Bożej.
Człowiek odczuwa radość serca wynikającą z ogarnięcia go przez Ducha Świętego.
Dusza pozostająca pod działaniem tego daru znajduje radość jedynie w Bogu.
Przyjemności tego świata stają się małowartościowe, a życiowy optymizm budowany
jest na wartościach przekraczających ramy przemijającej doczesności. Poprzez dar pobożności Duch Święty
sprawia, że człowiek przyjmuje w stosunku do Boga postawę dziecka wobec
kochającego go Ojca. Dar ten napełnia człowieka ufnością wobec Boga właśnie
jako Ojca. Pod jego wpływem znika przerażenie i lęk, a duszę napełnia optymizm,
będący synonimem łączności stworzenia ze swoim Stwórcą. W darze męstwa Duch Święty usposabia człowieka do znoszenia
nawet najtrudniejszych doświadczeń i podejmowania najszlachetniejszych czynów z
miłości ku Bogu. Człowiek odczuwa radość, gdy z miłości do Boga potrafi znieść
cierpienia fizyczne i moralne; gdy nie załamuje się pod ich wpływem, lecz
pielęgnuje w sobie ducha chrześcijańskiego optymizmu. Bojaźń Boża stawia człowieka wobec Boga w pełnej otwartości
i pokorze, właściwej stworzeniu w obliczu swego Stwórcy. Duch Święty działając
poprzez dar bojaźni zakorzenia w sercu tę pokorę, której człowiek nie jest
zdolny posiąść przy pomocy jedynie swoich ludzkich sił. W ten sposób odczuwa
radość dziecięcego uzależnienia od Boga, będąc świadomym swych słabości. Tego
rodzaju radość i optymizm nie zagłuszają jednak w człowieku koniecznej troski o
to, aby swym postępowaniem nie obrazić Boga.